fbpx

בינה מלאכותית AI: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בינה מלאכותית AI: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בינה מלאכותית AI, (באנגלית Artificial Intelligence); היא אחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר שעשה המין האנושי אי פעם. היא עובדת על מגוון רחב של טכנולוגיות ומשפיעה על ארגונים ועסקים מכל הסוגים. כמובן, גם על חייהם של כל בני האדם על כדור הארץ. כן, גם עליכם. לא קיימת תעשייה שבינה מלאכותית AI לא השפיעה עליה, או תשפיע עליה בקרוב מאוד. 2021 הייתה שנה שבה העולם התקדם משמעותית בפיתוח בינה מלאכותית AI. ב-2022 האנושות תצעד בעזרתה עוד יותר קדימה, רחוק יותר, אל השלבים הבאים שקודם רק יכלנו לדמיין.


פעם, כשהיינו שומעים את המושג "בינה מלאכותית AI", היינו חושבים על רובוט בצורת אדם שיודע הכל, או מחשב אינטליגנטי במיוחד; כזה שאפשר להתייעץ איתו בענייני כספים וגם לנהל איתו שיחות מרתקות בנושאים מגוונים. אפשר לומר שהשנתיים האחרונות דיי ניפצו את הדימוי הרומנטי של הבינה המלאכותית AI. עכשיו, היא כבר מוצגת תחת אור שונה לגמריי. אמצעי לעשיית רווחים לחברות, כלי לאיסוף נתונים בזמן אמת, ובעצם, זירה אסטרטגית שהמעצמות הגדולות נאבקות בה על שליטה.


ממש עכשיו מתרחשים שני תהליכים מנוגדים. מצד אחד היכולות של הבינה המלאכותית הולכות ומתעצמות מיום ליום. התחום הזה מתפתח ומזנק לשחקים חדשים עם כל שנה שעוברת. מהצד השני, המודעות לאתיקה של הבינה המלאכותית הולכת ומתרחבת. מה תהיה התוצאה של המאבק המתמשך על השליטה בין חברות הענק? אולי, בינה מלאכותית הוגנת. מומחים מעריכים שהסיבה לכך ששנת 2021 היא שנת פריצת הדרך של בינה מלאכותית AI, היא לא מעט בגלל ההשפעה של הקורונה, שיצרה צרכים חדשים של האנושות, כמו למשל האילוץ בריחוק חברתי והימנעות ממגע אנושי, לצד הצורך לבצע את אותן פעולות בדיגיטל. הריחוק החברתי תורם המון להתפתחותה של הבינה המלאכותית.


אחת ההגדרות הידועות לבינה מלאכותית, נוסחה על ידי מרווין לי מינסקי; "לגרום למכונה להתנהג בדרך שהייתה נחשבת לאינטליגנטית לו אדם התנהג כך". אחד היתרונות הבולטים של האינטליגנציה המלאכותית AI הוא שהיא רחבה מספיק ומסוגלת לכלול רעיונות, שיטות ואמצעים שונים ומגוונים.

מאיפה בינה מלאכותית AI התחילה?

בינה מלאכותית AI היא בעצם מעטפת הכוללת בתוכה שורה ארוכה של כלים, שיטות ודרכים הנועדו להעניק למחשב יכולות הדומות לאלו של בני האדם, למשל: זיהוי פנים. בינה מלאכותית AI התחילה כבר בשנות ה- 50. בשנותיה המוקדמות כללה בעיקר אלגוריתמים שנבנו לפי מאגרי נתונים מסוימים, כלומר בכל שינוי של מידע נדרש שינוי של המערכת. מעין אפגרייד.


חלק ניכר מעבודת האבות המייסדים של הבינה המלאכותית הוא הבסיס התאורטי לאלגוריתמים של למידת מכונה, הנמצאים בשימוש במערכות רבות בנות זמננו ומאפשרים פעולות ובהן זיהוי תמונה ונהיגה אוטונומית.
מערכות אלו שייכות למה ומאפשרים פעולות ובהן זיהוי תמונה ונהיגה אוטונומית. שמקובל לכנות בינה מלאכותית צרה או בינה מלאכותית חלשה, וזאת למרות שלעיתים מדובר ביישומים מתקדמים. הכוונה במושג זה היא לאלגוריתמים שנועדו להתמודד עם מקבץ של בעיות ספציפיות וביניהן למשל משחק, זיהוי תמונה או ניווט. מושג זה עם מקבץ של בעיות ספציפיות וביניהן למשל משחק, זיהוי תמונה או ניווט. שונה מבינה מלאכותית כללית, המתייחסת למערכת המסוגלת להשתמש באינטליגנציה ברמה אנושית במגוון רחב של משימות. הבינה המלאכותית שמתפתחת כיום היא בעיקר יישומי למידה עמוקה. טכנולוגיה זו אומנם שייכת לקטגוריה של בינה מלאכותית צרה. היא מאפשרת צורה מדויקת של למידה ממוחשבת ומנגישה שימוש מסחרי נרחב יותר ביישומי בינה מלאכותית.

חלק ניכר מעבודת האבות המייסדים של הבינה המלאכותית הוא הבסיס התאורטי לאלגוריתמים של למידת מכונה
חלק ניכר מעבודת האבות המייסדים של הבינה המלאכותית הוא הבסיס התאורטי לאלגוריתמים של למידת מכונה


Microsoft השיגה התקדמות אדירה בתחום הבינה המלאכותית AI הודות לצוותי המחקר ומדעי הנתונים העולמיים שלה. חידושים אלה בתחום הבינה המלאכותית אפשרו ל- Microsoft לייצר מוצרים המאפשרים לעסקים, למפתחים ולמדעני נתונים לבנות ולפרוס מודלים מהר יותר. באמצעות Cognitive Services, מפתחים יכולים ליישם בקלות מודלים מתורגלים מראש של בינה מלאכותית. חברת Microsoft יצרה אותם באפליקציות שלהם. אפשר ליישם פונקציונליות של ראייה, דיבור, שפה, חיפוש וקבלת החלטות ללא צורך במומחיות בלמידת מכונה.

למה משמשת בינה מלאכותית AI בימינו?

אחד מהשימושים המדוברים ביותר היום של בינה מלאכותית AI הוא פרויקט נוירולינק של המיליארדר אילון מאסק. לחצו כאן בשביל לגלות מהו נוירולינק, איך הוא יכול לשנות את המציאות שאנחנו מכירים היום ולקבוע איך ייראה העתיד.

סימולציות ועולמות וירטואליים

המודלים והפלטפורמות האלו, המדויקים מבחינה פיזיקלית, ייצרו כמויות גדולות של מידע סינתטי שמאפשרים לאמן מודלים של בינה מלאכותית להגיע לדיוק רב יותר מפעם לפעם. בנייה מדויקת ומפורטת של מה שמכונה "תאום דיגיטלי" (Digital Twin), בו יש ייצוג לכל דבר שקיים בעולם האמיתי – מטוסים, מכוניות, מפעלים, גשרים, ערים, ואפילו כדור הארץ עצמו – הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר של מדעי המחשב.


תעשיות רבות מתחילות לבחון ולאמץ תאומים דיגיטליים בעולמות וירטואליים. עם זאת, גם להבין את משמעות החיסכון הכלכלי והתפעולי האדיר שהם מגלמים. כאשר לכל דבר שאנחנו בונים בעולם האמיתי יהיה מקביל בעולם הווירטואלי, נוכל לחוות, לבדוק ולבצע אופטימיזציה של עיצובים מורכבים הרבה לפני שנתחייב לבנות אותם בעולם האמיתי, ולהתמודד עם האתגרים הגדולים ביותר של האנושות. כתוצאה מכך, נוכל לספק מוצרים מהר יותר, לחסוך מיליארדי דולרים במגוון תעשיות, לשמור על כדור הארץ ולהתמודד עם משבר האקלים כראוי.

לחסוך מיליארדי דולרים במגוון תעשיות, לשמור על כדור הארץ ולהתמודד עם משבר האקלים כראוי.
לחסוך מיליארדי דולרים במגוון תעשיות, לשמור על כדור הארץ ולהתמודד עם משבר האקלים כראוי.

שפה טבעית

הסינרגיה שבין החומרה לתוכנה ולטכנולוגיות בינה מלאכותית חווה פריצת דרך משמעותית בתחום עיבוד השפה הטבעית (Natural Language Processing). ב-2022 חברות ימהרו לפתח ולהטמיע כלים חדשים של כלי שיח מבוססי בינה מלאכותית שיאפשרו לנו לעבוד ביעילות רבה יותר, בעזרת עיבוד שפה טבעית. עסקים שיפעילו כלי דיבור וטקסט לתקשורת עם הלקוחות יבינו טוב יותר את ההקשר של מה שאומרים בני האדם. האם הלקוח מתוסכל? האם הבוס העיר הערה סרקסטית? יותר חברות יוכלו להבין את הניואנסים האלו בדיוק כמו בני אדם. בנוסף, דיבור סינתטי יהפוך למשכנע ולבעל יכולת הבעה כמעט כמו הקול האנושי. שסקטורים כמו בנקאות, קמעונאות ובריאות יוכלו לשפר את השירות בעזרת סוכנים חכמים. הסוכנים האלו יהיו בעלי יכולות הבנה גבוהות במיוחד שעוד לא נראו בעבר.

חוויית משתמש

זוהי בעצם אסטרטגיה של שימוש בבינה מלאכותית. המשתמש מקבל בדיוק את מה שהוא רוצה, או חושב שהוא רוצה. כך ניתן גם לתקשר איתו בצ'אט בעזרת בוטים, עוזרים דיגיטליים וסוכנים חכמים. שני ענפי הכלכלה שהשקיעו הכי הרבה ב-AI השנה יהיו המסחר והבנקאות. חברות המסחר, מאמזון ועד חנות הנעליים השכונתית, ישקיעו עוד ועוד בינה מלאכותית. היא שמוכיחה את עצמה פעם אחר פעם כמגדילת מכירות ומייעלת תהליכים. הבנקים משקיעים הון תועפות בהרחקה של הלקוחות מהסניפים בשנים האחרונות. הם מעניקים ייעוץ ושירותים אוטומטיים, וביצוע פעולות דרך האתר או האפליקציה. הם משתמשים במערכות מידע חכמות למניעת הונאות, אבטחת סייבר מתקדמת ועוד.

ב-2022 חברות ימהרו לפתח ולהטמיע כלים חדשים של כלי שיח מבוססי בינה מלאכותית שיאפשרו לנו לעבוד ביעילות רבה יותר, בעזרת עיבוד שפה טבעית.
ב-2022 חברות ימהרו לפתח ולהטמיע כלים חדשים של כלי שיח מבוססי בינה מלאכותית שיאפשרו לנו לעבוד ביעילות רבה יותר, בעזרת עיבוד שפה טבעית.

זיהוי שפה

בשנה האחרונה הגיעה יכולת התקשורת המילולית של הבינה המלאכותית (Conversational AI) לשיאים חדשים. טכנולוגיות זיהוי שפה טבעית (NLP) מאפשרות לקרוא ולהבין טקסטים ברמה טובה יותר אפילו מבני אדם. באוגוסט האחרון עלה לכותרות סטודנט אמריקאי בשם ליאם פור. הוא שהשתמש בבינה מלאכותית AI כדי ליצור בלוג שלם, כתוב כולו בידי מחשב. הבלוג היה כל כך מעניין, שהמוני אנשים ביקשו להצטרף אליו כמנויים. בינה מלאכותית שמייצרת טקסטים ואפילו בלוגים שלמים. האפשרויות הן פשוט אינסופיות. כבר היום יש מערכות שמסכמות באופן אוטומטי טקסטים ארוכים. בתחום העסקים אפשר להשתמש ביכולות האלו לייצר תקצירים, סיכומי מידע על לקוחות, תסריטי שיחות מכירה ועוד. העולם כבר נמצא בשלב שבו קשה להבדיל אם הטקסט שאנחנו קוראים הוא אותנטי או סינתטי. אנחנו קרובים יותר מתמיד ליום שלא נדע אם אנחנו מקבלים שירות מאדם אמיתי או ממכונה חכמה.


פלטפורמות המיחשוב מבוססות הבינה המלאכותית מאפשרות לדמות במדויק את העולם האמיתי. כמו כן, הן מאפשרות שיתופי פעולה בסביבה הווירטואלית. למשל, כמו המטאוורס של מארק צוקרברג. בשביל ללמוד כל מה שרציתם לדעת על המטאוורס לחצו כאן.


לסיכום, הצעד הבא של בינה מלאכותית AI הוא ביסוס של הכרה ותודעה אנושית לצד המכונה החכמה. את זה יכול להיות שעוד לא נספיק לראות בימינו, אבל עם איך שהתחום הזה רץ ומתקדם בצעדי ענק, לכו תדעו, אולי כן. בינתיים אפשר לנסות ולשנות את הפרספקטיבה. לא לראות בתחום הבינה המלאכותית AI איום על הקיום האנושי; אלא דרך יעילה לשפר ולשדרג אותו.

פוסטים אחרונים

צריכים שירותי פרסום?

מלאו את הפרטים שלכם ונדאג שמומחה בתחום יצור איתכם קשר
עלינו

מביאים לכם את כל המידע החם והרלוונטי שאתם צריכים בשביל שתצליחו בדיגיטל. ידע זה כוח, ובייחוד כשמממשים אותו. תקראו, תלמדו ותעשו כך העסק שלכם יצמח ויפרח.

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מבטיחים לא לשלוח לכם דברים מיותרים!